تفاوت مشاوره مدیریتی و مشاوره کسب و کار
گروهی از منابع علمی و کتابها، دو اصطلاح مشاوره مدیریتی (Management Consultant) و مشاوره کسب و کار (Business Consultant) را به شکل مترادف به کار میبرند.
ما برخی منابع ترجیح میدهند معنایی متفاوت برای این دو اصطلاح در نظر بگیرند.
این کار تا حدی سلیقهای است. اما بد نیست از این تفاوت اطلاع داشته باشید و در خواندن متنها و مقالات آن را مد نظر قرار دهید.

مشاور کسب و کار به کسی گفته میشود که در مورد فرایندهای کسب و کار مشاوره میدهد.
مشاوران زیر را میتوان به عنوان نمونههایی از مشاوران کسب و کار در نظر گرفت:
خدمات مشاور منابع انسانی
انواع خدمات مشاوره استراتژی
مشاوره بازاریابی و فروش / مشاوره بازاریابی / برند و برندینگ
مشاور در زمینه IT و فناوری اطلاعات
مشاورین فعال در حوزه بهبود عملکرد
مشاوره بازاریابی دیجیتال (یا زیرمجموعههای کوچک آن مثل مشاوره طراحی سایت و سئو)
مشاوره در امور گمرکی
اما مشاور مدیریتی کسی است که :
به «مدیران ارشد» مشاوره میدهد و به حل مسائل آنها و دغدغههایشان کمک میکند.
قاعدتاً در این سطح، مسائل عملیاتی کمتر مطرح میشوند و موضوعاتی مثل استراتژی، پیش بینی آینده صنعت و کسب و کار و ارزیابی عملکرد کلی شرکت مورد توجه قرار میگیرند.
حتی بسیاری از مشاوران ، به جای نقش تخصصی تخصصی، عملاً به شکل غیررسمی نقش کوچ یا منتور مدیران را هم برعهده میگیرند (تفاوت کوچ و منتور چیست؟).
در دنیای واقعی نقش «مشاور مدیریت» الزاماً به موارد فوق محدود نمیشود.
حتی گاهی اوقات، بخشهایی از اجرای کار به مشاور مدیریت واگذار میشود.
این اصطلاح مجموعهی گستردهای از فعالیتهای مرتبط با کسب و کار را پوشش میدهد.
مشاوران مدیریت در زمینههای مختلف از جمله استراتژی، فروش، تحقیقات بازار، منابع انسانی، بهبود عملکرد، بازاریابی دیجیتال ،
مدیریت مالی، برندینگ، صادرات و واردات، ایمنی، فناوری اطلاعات و تحول دیجیتال فعالیت میکنند.