مشاوره مدیریت چیست؟
پیتر بلاک نویسنده کتاب مشاوره مدیریت خود این کلمه را به شکل زیر تعریف میکند :
مشاور فردی است که میتواند تا حدی روی یک فرد، گروه یا سازمان تأثیر بگذارد ، اما از قدرت مستقیم برای ایجاد تغییر یا اجرای برنامههای مد نظر خود برخوردار نیست.
بنابراین تفاوت اصلی مدیر و مشاور در اینجاست که «مسئولیت اقدام» نهایی بر عهدهی مدیر است.
کسی که از مرحلهی تلاش برای تأثیرگذار فراتر میرود و مسئولیت اقدام بر عهدهاش گذاشته میشود، دیگر مشاور نیست، بلکه مدیر است.
تعریف دیگری نیز از واژه مشاوره مدیریت دارد که به شرح زیر میباشد :
وقتی پای یک فعالیت یا مجموعهای از فعالیتها در میان است هر شکلی از کمک کردن دربارهی تعیین محتوای این فعالیت ،
فرایندها یا ساختار اجرای آن را میتوان مشاوره در نظر گرفت ، به شرطی که کسی که مشورت میدهد در زمینهی اجرا مسئولیتی نداشته باشد و
صرفاً نقش کمککننده را بر عهده بگیرد .
مزایا و معایب حرفهی مشاورهی مدیریت:
در این بخش توضیح میدهیم مزایا و معایب مشاوره مدیریت چیست؟
درک فراز و نشیبهایی که یک مشاور مدیریت ممکن است با آنها روبهرو شود، بسیار مهم است.
همان طور که گفتیم، شغل مشاور مدیریت بسیار هیجانانگیز و پردرآمد است؛ اما در عین حال دشواریهای زیادی هم میتواند داشته باشد.
در این راستا، برخی از مزایای حرفهی مشاوره مدیریت کسبوکار عبارتاند از:
پتانسیل درآمد بالا؛
قدمی عالی برای حرفهی کاری؛
فرصتی برای کار با مشتریان شناختهشده؛
فرصتی برای کمک به رونق و موفقیت کسبوکارها؛
برخورداری از فرصتهای یادگیری فوقالعاده؛
انعطافپذیری در ارتباط با مشتریان مختلف و فعالیتهای روزمره؛
فرصتهای سفر به مناطق مختلف.

همچنین برخی از معایب شغل مشاور مديريت کسبوکار ممکن است شامل موارد زیر باشند:
سطح بالای استرس شغلی؛
رقابت بالا برای دستیابی مشتریان و موقعیتهای کاری؛
فقدان نتایج ملموس برای برخی از مشتریان.
اگر شما هم قصد دارید یک مشاور مدیریت موفق شوید، اولین قدم، کسب مدرک کارشناسی
و پس از آن کارشناسی ارشد است که فرصت آمادگی برای سختیهای این حرفه را برایتان فراهم میکنند.